Grundprinciper för en god kosthållning

Kost och hälsa får mer och mer utrymme i media idag. Vi får rättså olika budskap från olika källor och allmänheten blir mer och mer förvirrade på om det är gårdagens diet eller dagens diet som är den bästa. Sanningen är ofta svårsåld för att den innehåller inta alltid tydliga svar. Därför går tidningar och annan media till de sensationalistiska nyheterna och ger allmänheten en felaktig bild av sanningen. Allt, såklart, för att sälja mer. Min åsikt är att sanningen alltid säljer bättre långsiktigt.

Faktum är såklart att vissa principer ändras inte bara för att någon sk ”expert” i kvällspressen säger si eller så. Folk glömer bort de grundläggande och ser inte skogen för alla träd.

Här följer några grundprinciper för att äta sunt:

  • Ät minst 5-6 gånger per dag. Ca var 3:e timme.
  • Begränsa ditt intag av socker och processad mat
  • Ät frukt och grönsaker utspritt över hela dagen
  • Drick mer vatten och få bort kaloriinehållande drycker (läsk, öl mm) i vardagen
  • Fokusera på att äta protein till varje måltid
  • Om målet är att gå ner i vikt: Blanda inte kolhydrater och fett i samma måltid
  • Spara intaget av socker och stärkelse innehållande livsmedel till tiden runt då du tränar

Första punkten syftar till att hålla vår hormonella status i kroppen på en önskad nivå. Äter vi sällan ändrar vår kropp sättet att reagera på de olika energigivande näringsämnena fett, kolhydrater och protein. Det har visast sig att de som äter lite och ofta får bättre kroppskomposition än de som äter mycket och sällan. 3 lagade mål mat om dagen och 3 mellanmål är rimligt för en aktiv individ.

Andra punkten syftar till att få dig att äta så nära livsmedlets ursprung som möjligt. Sockerinnehållande produkter tenderar till att ha lite vitaminer och mineraler. Processad mat (falukorv, fiskpinnar, chicken bits mm) innehåller ofta väldigt mycket salt och har dåligt näringsvärde i övrigt.

Tredje punkten kräver lite mer planering än vad folk är vana vid. Vi måste acceptera det faktum att vi gör dåliga matval om vi är hungriga. Låt mig förklara, när du är hungrig och inte har planerat din kommande måltid så är det lätt att slinka in på närmsta affär och ta det som ser gott ut. Det vet vi alla hur det slutar. Hade du planerat måltiden hade du förmodligen lagt lite mer tanke bakom ditt val och frukt, bär, nötter, avokado mm hade blivit mellanmål istället för en snickers eller varmkorv med bröd.

Fjärde punkten är rättså självklar. Vår kropp förstår inte att vi ska bli mätta om vi dricker vår energi. Det finns ingen signal för kroppen att säga till att vi inte ska inta mer om vi får i oss flytande energi. Vår hjärna reagerar när magsäcken sträcks ut. Då skickas signaler att vi inte ska äta mer. Så drick vatten och käfta inte emot.

Femte punkten är ett viktigt steg i hur folk planerar sina måltider. Vi tenderar till att välja kolhydratkälla först. Om vi istället ställer oss frågan: Vad vill jag äta för proteinkälla idag? Kött, fisk, fågel, bönor etc, då hamnar vi ofta mer rätt. Kolhydrater och fett har sin plats i vår kost de med. Generellt sätt skulle många tjäna på att dra ner på kolhydraterna och äta mer fett och protein. Detta gäller inte hårt tränande individer eller unga människor!

Sjätte punkten är ett förtydligande av ovan stycke. Kroppen kommer reagera med att lagra energi om du äter kolhydrater med fett. Fett är en ädel energikälla anser vår kropp och finns det fett att tillgå samtidigt som det finns tillräckligt med kolhydrater. Då har kroppen ”råd” att spara de dyrbara fettet till senare.

Sjunde och sista punkten är viktigare än folk tror. Runt träning och efter träning är ända gången kroppen behöver snabb energi. Det blir en enorm skillnad i återhämtning och muskeluppyggnad om vi intar snabba kolhydrater och ett snabbt protein direkt inpå fysisk aktivitet. Här är det ok att dricka energiinnehållande drycker.

För att få mer detaljerad info angående exakt vad dessa måltider bör innehålla och hur du kan använda dig av dessa principer, kontakta mig här!

Av Emanuel Widmark

Dela
  • Print
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • email
  • RSS
  • Twitter